Strona Główna Ślub Biżuteria a etykieta

Biżuteria a etykieta

2856

Savoir – vivre obowiązuje w każdej sferze naszego życia. Nie tylko w kontaktach towarzyskich czy w biznesie, gdzie jest wręcz nieodzowny, ale także w kwestiach doboru ubrania i biżuterii na przeróżne okazje. Inaczej ubieramy się do pracy, inaczej na spotkanie z przyjaciółką, na szybki lunch ze znajomymi czy na romantyczną kolację przy świecach. Innego stroju wymaga od nas wizyta w teatrze, a innego wycieczka za miasto. Myli się ten, kto uważa, że biżuteria nie ma znaczenia. Ma i to ogromne. Na jedne okazje możemy sobie pozwolić na duże rozmiary i kilkanaście ozdób naraz, na inne jednak wypada założyć co najwyżej cienki łańcuszek, obrączkę, delikatne kolczyki i ani jednego klejnotu więcej. Co i kiedy zatem nosić?
Historia biżuterii jest nierozerwalnie powiązana nie tylko z historią, ale także obyczajów. Przez całe wieki stałym obyczajem było, że to mężczyźni kupowali kobietom biżuterię. To oni szli do jubilera i to oni podejmowali decyzję. Dziś żyjemy w świecie, w którym kobiety biżuterię kupują sobie same. Z jednej strony to dobrze, bo możemy wybrać to, co gustowne i co nam się podoba. Z drugiej gdzieś się zapodziała cała romantyczność. To zmienia postać marketingu i ma wpływ na kierunek kształtowania się umiejętności handlowych wszystkich tych, którzy biżuterię sprzedają.

Przez wieki biżuteria miała nie tylko podobać się kobietom, ale miała być także ozdobą zwracającą na nie uwagę, podkreślającą ich urodę, zaznaczająca ich status społeczny.
W drugiej połowie XX wieku złoto i kamienie szlachetne jakimś cudem przestały być modne. Demokratyczne obyczaje i moda na swobodne, niewyszukane ubiory zredukowały w poważny sposób kobiecą potrzebę biżuterii. Kobiety przestały pożądać „prawdziwej” biżuterii, przestały być jej znawczyniami. Panowie zatracili swój zmysł smaku i jeśli wysłać ich dziś do jubilera – staną bezradni pośrodku marząc, by jak najszybciej opuścić lokal.

Wiek XXI jest już wręcz nową epoką w historii biżuterii. Niestety wcale nie lepszą. Pojawiają się tu i to w sposób dominujący nowe związane z nią tendencje, trendy i nowe czynniki wpływające na jej charakter, sposób i cel jej nabywania, sposób użytkowania.
Projektanci biżuterii, jubilerzy, sprzedawcy biżuterii muszą dobrze orientować się w tych tendencjach, trendach i czynnikach, brać je pod uwagę i nabywać nową wiedzę i nowe umiejętności.
Co prawda część kobiet, które dotąd nie przejawiały żadnego zainteresowania biżuterią „z prawdziwego zdarzenia”, zaopatrująca się w ozdoby głównie w ulicznych stoiskach oferujących tanią tzw. biżuterię wakacyjną, znów zaczęła odwiedzać jubilerów i sklepy z biżuterią i dokonywać zakupów, jednak panów wciąż jest tam jak na lekarstwo.

Czynników, które zadecydowały o takich zmianach jest przynajmniej kilka.
Wiele kobiet poszukuje przede wszystkim biżuterii do pracy. Liczą się więc z wymogami, jakie stawia im w perspektywie wyglądu zatrudniająca je firma. Kobiety te ciągle się dokształcają i zdobywają nową wiedzę na studiach czy kursach i tam również muszą prezentować się odpowiednio.
W podręcznikach dotyczących funkcjonowania biznesu i tworzenia swojego pozytywnego wizerunku w życiu zawodowym pojawiają się coraz częściej elementy savoir vivre i etykiety biznesu, które dotyczą, między innymi biżuterii. Podręczniki te zaś ściśle określają, co ma założyć na siebie kobieta, zawierając przy tym również wiele i to szczegółowych wskazań dotyczących typu, ilości i sposobu noszenia biżuterii. Dlatego kobiety te, świadome owych zasad, są bardzo wymagającymi klientkami.

Tak więc projektanci biżuterii, jubilerzy, sprzedawcy biżuterii dostosowując się do tej sytuacji powinni poszerzyć swoją fachową wiedzę o tę z zakresu savoir vivre i etykiety biznesu i stosować ją w swojej zawodowej praktyce. Może to mieć, jak wszystko na to wskazuje, znaczny i to coraz większy wpływ nas zyskiwanie nowych stałych klientek i zwiększenie zbytu precjozów.

I tak klientka, często nie do końca zdecydowana, która nie jest pewna czy dobrze rozumie dotyczące biżuterii wskazania savoir vivre i etykiety biznesu będzie poszukiwała jubilera czy sklepu z biżuterią, gdzie znajdzie biżuterię spełniającą takie wymogi, gdzie będzie mogła uzyskać fachową radę i pomoc również w tej dziedzinie. Gdy znajdzie takiego jubilera czy sklep będzie do niego wracać, a zakres dokonywanych przez nią zakupów będzie związany z sugestiami z jakimi się tu spotka.

Co powinni wiedzieć jubilerzy, żeby łatwiej i szybciej doradzić odpowiednie precjoza niezdecydowanym klientkom? O tym w kolejnej części.

PODOBNE ARTYKUŁY

5380

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz